تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

نکاتی برای افزایش انگیزه دانش آموزان

سعی کنید چشم خود را به داشته های دانش آموزان بدوزید ، نه به نداشته های آنان.

·        همه به محرک نیاز دارند ، تشویق نوعی محرک است .

·        اگر دانش آموز درسی را خوب بفهمد ، از آن درس و کلاس راضی است .

·        انتقاد سازنده را همیشه با بیان یکی از ویژگی های مثبت دانش آموز آغاز کنید.

·        رفتار را سرزنش کنید ، نه شخصیت را . شما را دوست دارم ، اما کار شما را دوست ندارم .

·        برای تسلط بر دانش آموزان ، ابتدا باید بر خودمان مسلط باشیم .

·        همه ی شاگردان را حد متوسط بدانیم و انتظار معجزه از آن ها نداشته باشیم .

·        در وجود دانش آموز ضعیف یا بد ، خوبی ها را بجویید و آن ها را تقویت کنید.

·        هرگز دانش آموز را به کاری که نمی توانید ، تهدید نکنید؛ چرا که او طرف برنده خواهد شد.

·        فرمول تنبیه را پاک کنید و فرمول تشویق را جایگزین کنید.

·        بهداشت کلامی خود را رعایت کنید.

·        دانش آموزان آن گونه که ما می خواهیم نمی شوند ، بلکه آن گونه که هستیم می شوند.

·        برای رسیدن به هدف های خود در کلاس ، مثبت فکر کنید.

·        برای اثر گذاری بر دانش آموزان ، ابتدا باید بر خواسته های آن ها توجه کنید .

·        یاد ندهیم ، از هم یاد بگیریم . حاکم شدن یک سلیقه ، نه شدنی است نه مطلوب .

·        با روش تدریس دیروز نمی شود دانش آموزان امروز و فردا را آموزش داد.

·        نظم کلاس نتیجه ی تدریس خوب است و تدریس خوب نتیجه ی طرح درس خوب .

·        بهترین پادزهر معلم برای بد رفتاری دانش آموز این است که مایل باشد به دانش آموز کمک کند.

·        برای آنکه به ذهن دانش آموز راه یابند ، ابتدا باید به دل او راه پیدا کنید.

·        برای آنکه به ذهن دانش آموز راه یابید ، ابتدا باید به دل او راه پیدا کنید.


نقش و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

نقش و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

علم و فناوری هر دو سازنده تمدن بشر هستند و توسعه هر کدام بدون دیگری ممکن نیست. منظور از علم شناخت و معرفت نسبت به عالم هستی و یافتن قوانین حاکم بر طبیعت است. در صورتی که منظور از فناوری، کاربرد علوم و یافته های علمی در عمل با استفاده از رویه ها و مطالعات منظم و جهت دار برای ارضای خواسته های مادی و بیش تر با اختراعات و کاربرد وسایل و تجهیزات در ارتباط است.

به طور کلی آموزش علوم و فناوری دو هدف عمده را به عهده دارد:

1 – آماده کردن جوانان برای کسب دانش و مطالعات بیشتر.

2 – آماده کردن جوانان برای دنیای کار و زندگی.

اولین هدف مربوط به آموزش علوم و دومین هدف مربوط به آموزش فناوری است. این دو هدف لازم و ملزوم یکدیگرند و جداسازی علوم از فناوری نه تنها در کیفیت آموزش بلکه در تعیین موقعیت های نامناسب برای رشد دانش آموزان اثرات نامطلوبی خواهد داشت.

رشد اقتصادی هر کشوری به پیشرفت علمی و فناوری و مردم آن جامعه بستگی دارد. هر چه آموزش و فنون در مقاطع گوناگون تحصیلی بیشتر و جدی تر باشد و هر اندازه در آموزش ها زودتر به این امر توجه شود، بی شک تأثیر آن پایا و همیشگی خواهد بود. از آن جا که آینده ی جهان بر پایه ی علم و فناوری استوار است، چنانچه توان دانش آموزان را از ابتدا در جریان ضرورت و اهمیت استفاده از فناوری قرار داد و آن ها را از پیامدهای کاربرد فناوری در شئون مختلف زندگی مطلع کرد، مطمئناً جوانان در آینده نسبت به استفاده از فناوری آگاه و در کاربرد آن انعطاف بیشتری نشان خواهند داد. 

برنامه ریزی درسی بایستی عنایت خود را به هر یک از موضوعات توسعه علمی، فنی ، اجتماعی و انفرادی معطوف نماید و هر یک از این موارد بایستی در مسیر پیشرفت هماهنگ و یکپارچه شود. رویکردهای نوین برنامه ریزی آموزشی در عصر اطلاعات علاوه بر فواید گوناگون چالش های متعددی را برای عرصه تعلیم و تربیت در قرن 21 ایجاد نموده است که در این فرصت کوتاه از بیان چالش ها پرهیز نموده و صرفاً به برخی فواید آن اشاره می گردد.

 

فواید کاربرد اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

1 – فردی کردن آموزش و استقلال فراگیران در یادگیری:

ابزاری که فناوری از قبیل نرم افزارها در اختیار معلمان و مجریان امور آموزشی قرار می دهد می تواند دستیابی آنان به غایت آموزش اختصاصی برای هر فرد ممکن سازد و از طرفی عمده تصمیم گیری های آموزشی در خصوص انتخاب محتوا، شرایط آموزش رعایت سلیقه ها در آموزش توسط فراگیر به انجام رسد.

2 – بهبود کیفیت تدریس و فعال شدن دانش آموز در یادگیری: استفاده از ابزارهای چند رسانه ای موجود علاوه بر جذابیت و رفع خستگی ها می تواند علاقه مندی آنان به آموزش را دو چندان نماید.

3 – استفاده از همه حواس فراگیران و جلب توجه، جذب و تقویت انگیزه آنان در یادگیری: تقویت مهارت های تفکر و مهارت های شناختی و مهارت های عملی علاوه بر حواس پنجگانه از نتایج کاربرد فناوری جدید می باشد.

4 – اجرای عملی آموزش مادام العمر و آموزش مستمر: با فراگیرشدن ابزارهای آموزش تحت وب و نیز دسترسی آسان به آنها دست یابی به این شعار تحقق می یابد.

5 – آموزش از طریق اینترنت و تنوع در ارائه مواد آموزشی و در اختیار قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در زمانی کوتاه: با افزایش جمعیت و تغییر محتواها امکان تأمین نیروی انسانی مجرب برای تعلیم و تربیت فراهم نیست، لذا آموزش های مجازی ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه ممکن است که می توان در فرصت کوتاه کوهی از اطلاعات را منتقل نمود.

6 – از بین رفتن محدودیت های زمانی و مکانی و همچنین محدودیت های آموزشی های عملی: گرانی تجهیزات و مخاطره آمیز بودن کارگاه ها و آزمایشگاه ها کمبود فضا و ارزش زمان در زندگی جدید، شرایطی ایجاد کرده که ما چاره ای نداریم جز اینکه آموزش در محیط های نرم افزاری و شبیه سازی شده و بدون هیچ مخاطره ای و بارها در شرایط مختلف تکرار گردد.

7 – به اشتراک گذاشتن منابع آموزشی در مقابله با مشکلات آموزش جمعی: منابع آموزشی خوب و گران قیمت همواره نایابند اما با استفاده از ظرفیت فناوری  قابل دسترسی برای همگان می باشند و آموزش از راه دور مشکل تراکم دانش آموز را در محیط های پرجمعیت حل خواهد کرد.

8 – نظارت و کنترل مؤثر فراگیران در آموزش و ارائه بازخورد آموزش به دانش آموزان در اسرع وقت و با اطمینان بالا: فناوری می تواند زمینه ای فراهم کند تا مدیران ومعلمان در هر حجمی مخاطبین خود را دقیق کنترل نموده و قبل از هر گونه ضعفی پیش بینی و اقدامات لازم را به انجام رسانند.

9 – ایجاد زمینه های پژوهش محوری به صورت گروهی در دانش آموزان و ایجاد زمینه های پروژه محوری در یادگیری: کاوش گری و جستجوگری و خوب مشاهده کردن و انجام پژوهش به صورت فردی و گروهی در بستر استفاده از فناوری های جدید امکان پذیر است.

10 – تقویت خلاقیت و نوآوری در دانش آموز و تقویت ارتباطات آموزشی بین عوامل و عناصر آموزش: تفکر خلاق و نوآور و توجه به تولید  دانش در فراگیران با برانگیختگی آنان از طریق کاوشگری در محیط های مجازی میسر خواهد بود که با تجزیه و تحلیل اطلاعات و ترکیب آن تولیدات جدیدی خواهند داشت.   


تدریس و تکنولوژی آموزشی

                                                                  

۱- یادگیری موثر و فعال را در دانش‌آموزان و دانشجویان برمی‌انگیزد.

۲ - زمان آموختن را کاهش می‌دهد، زیرا بر سرعت آن می‌افزاید.‌

‌۳ - آموختن را آسان، دقیق و مطمئن می‌گرداند.

۴-  یادگیری را برای همه‌ دانش‌آموزان لذّت بخش می‌کند.

۵ - دانش‌آموزان و دانشجویان را در انتخاب شیوه و ابزارهای یادگیری، تقریباً‌ آزاد می‌گذارد.


ادامه مطلب ...

کاربرد الگوی اشور در تدریس

الگوی اشور چیست ؟ روش طراحی و اجرای الگوی اشور در تدریس چگونه است؟
تاکنون الگوهای متفاوت طراحی آموزشی توسط متخصصان تعلیم و تربیت تدوین و در اختیار دست اندر کاران آموزش قرار گرفته است. معلمانی که همواره برای پر بار کردن تدریس خود، از الگوهای طراحی آموزشی مدد گرفته اند، به خوبی ارزشمندی آن ها را احساس کرده اند. «الگوی اشور» یا الگوی اطمینان بخش نیز یکی دیگر از الگوهای طراحی آموزشی است که در کشور ما کمتر شناخته شده است. معلمان با استفاده از این الگو می توانند با اطمینان کافی نسبت به مخاطبان، موضوع و محیط آموزشی شناخت پیدا کنند و آموزشی اثر بخش را تدارک ببینند.
هدف های آموزشی را بیان می کنند.
مواد و رسانه های آموزشی را به کار می برند.
مراحل آموزش را ارزش یابی و آن را بازنگری می کنند.
روش ها، رسانه ها و مواد آموزشی را انتخاب می  کنند.
از یادگیرندگان می خواهند در کار آموزشی مشارکت کنند.
 

 

نکته های کلیدی برای مدیریت کلاس

  نظم کلاس نتیجه ی تدریس خوب است تدریس خوب نتیجه طرح درس خوب است.

برای آنکه به ذهن دانش آموز راه پیدا کنید - ابتدا باید به دل آنها راه یابید.

 تکلیف باید تابع توان فراگیر باشد و وسیله ای برای یادگیری نه مایه عذاب.


ادامه مطلب ...

انسان موجود خلاق

انسان موجود خلاقی است و تلاش دارد تا خلاقیت‌هایش را در راستای بهبود زندگی بشر به کار گیرد.


در ادامه تعدادی از این خلاقیت‌ها و اختراعات ارائه می‌شود



عکس شماره دو