سعی کنید چشم خود را به داشته های دانش آموزان بدوزید ، نه به نداشته های آنان.
· همه به محرک نیاز دارند ، تشویق نوعی محرک است .
· اگر دانش آموز درسی را خوب بفهمد ، از آن درس و کلاس راضی است .
· انتقاد سازنده را همیشه با بیان یکی از ویژگی های مثبت دانش آموز آغاز کنید.
· رفتار را سرزنش کنید ، نه شخصیت را . شما را دوست دارم ، اما کار شما را دوست ندارم .
· برای تسلط بر دانش آموزان ، ابتدا باید بر خودمان مسلط باشیم .
· همه ی شاگردان را حد متوسط بدانیم و انتظار معجزه از آن ها نداشته باشیم .
· در وجود دانش آموز ضعیف یا بد ، خوبی ها را بجویید و آن ها را تقویت کنید.
· هرگز دانش آموز را به کاری که نمی توانید ، تهدید نکنید؛ چرا که او طرف برنده خواهد شد.
· فرمول تنبیه را پاک کنید و فرمول تشویق را جایگزین کنید.
· بهداشت کلامی خود را رعایت کنید.
· دانش آموزان آن گونه که ما می خواهیم نمی شوند ، بلکه آن گونه که هستیم می شوند.
· برای رسیدن به هدف های خود در کلاس ، مثبت فکر کنید.
· برای اثر گذاری بر دانش آموزان ، ابتدا باید بر خواسته های آن ها توجه کنید .
· یاد ندهیم ، از هم یاد بگیریم . حاکم شدن یک سلیقه ، نه شدنی است نه مطلوب .
· با روش تدریس دیروز نمی شود دانش آموزان امروز و فردا را آموزش داد.
· نظم کلاس نتیجه ی تدریس خوب است و تدریس خوب نتیجه ی طرح درس خوب .
· بهترین پادزهر معلم برای بد رفتاری دانش آموز این است که مایل باشد به دانش آموز کمک کند.
· برای آنکه به ذهن دانش آموز راه یابند ، ابتدا باید به دل او راه پیدا کنید.
· برای آنکه به ذهن دانش آموز راه یابید ، ابتدا باید به دل او راه پیدا کنید.
نقش و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش
علم و فناوری هر دو سازنده تمدن بشر هستند و توسعه هر کدام بدون دیگری ممکن نیست. منظور از علم شناخت و معرفت نسبت به عالم هستی و یافتن قوانین حاکم بر طبیعت است. در صورتی که منظور از فناوری، کاربرد علوم و یافته های علمی در عمل با استفاده از رویه ها و مطالعات منظم و جهت دار برای ارضای خواسته های مادی و بیش تر با اختراعات و کاربرد وسایل و تجهیزات در ارتباط است.
به طور کلی آموزش علوم و فناوری دو هدف عمده را به عهده دارد:
1 – آماده کردن جوانان برای کسب دانش و مطالعات بیشتر.
2 – آماده کردن جوانان برای دنیای کار و زندگی.
اولین هدف مربوط به آموزش علوم و دومین هدف مربوط به آموزش فناوری است. این دو هدف لازم و ملزوم یکدیگرند و جداسازی علوم از فناوری نه تنها در کیفیت آموزش بلکه در تعیین موقعیت های نامناسب برای رشد دانش آموزان اثرات نامطلوبی خواهد داشت.
رشد اقتصادی هر کشوری به پیشرفت علمی و فناوری و مردم آن جامعه بستگی دارد. هر چه آموزش و فنون در مقاطع گوناگون تحصیلی بیشتر و جدی تر باشد و هر اندازه در آموزش ها زودتر به این امر توجه شود، بی شک تأثیر آن پایا و همیشگی خواهد بود. از آن جا که آینده ی جهان بر پایه ی علم و فناوری استوار است، چنانچه توان دانش آموزان را از ابتدا در جریان ضرورت و اهمیت استفاده از فناوری قرار داد و آن ها را از پیامدهای کاربرد فناوری در شئون مختلف زندگی مطلع کرد، مطمئناً جوانان در آینده نسبت به استفاده از فناوری آگاه و در کاربرد آن انعطاف بیشتری نشان خواهند داد.
برنامه ریزی درسی بایستی عنایت خود را به هر یک از موضوعات توسعه علمی، فنی ، اجتماعی و انفرادی معطوف نماید و هر یک از این موارد بایستی در مسیر پیشرفت هماهنگ و یکپارچه شود. رویکردهای نوین برنامه ریزی آموزشی در عصر اطلاعات علاوه بر فواید گوناگون چالش های متعددی را برای عرصه تعلیم و تربیت در قرن 21 ایجاد نموده است که در این فرصت کوتاه از بیان چالش ها پرهیز نموده و صرفاً به برخی فواید آن اشاره می گردد.
فواید کاربرد اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش
1 – فردی کردن آموزش و استقلال فراگیران در یادگیری:
ابزاری که فناوری از قبیل نرم افزارها در اختیار معلمان و مجریان امور آموزشی قرار می دهد می تواند دستیابی آنان به غایت آموزش اختصاصی برای هر فرد ممکن سازد و از طرفی عمده تصمیم گیری های آموزشی در خصوص انتخاب محتوا، شرایط آموزش رعایت سلیقه ها در آموزش توسط فراگیر به انجام رسد.
2 – بهبود کیفیت تدریس و فعال شدن دانش آموز در یادگیری: استفاده از ابزارهای چند رسانه ای موجود علاوه بر جذابیت و رفع خستگی ها می تواند علاقه مندی آنان به آموزش را دو چندان نماید.
3 – استفاده از همه حواس فراگیران و جلب توجه، جذب و تقویت انگیزه آنان در یادگیری: تقویت مهارت های تفکر و مهارت های شناختی و مهارت های عملی علاوه بر حواس پنجگانه از نتایج کاربرد فناوری جدید می باشد.
4 – اجرای عملی آموزش مادام العمر و آموزش مستمر: با فراگیرشدن ابزارهای آموزش تحت وب و نیز دسترسی آسان به آنها دست یابی به این شعار تحقق می یابد.
5 – آموزش از طریق اینترنت و تنوع در ارائه مواد آموزشی و در اختیار قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در زمانی کوتاه: با افزایش جمعیت و تغییر محتواها امکان تأمین نیروی انسانی مجرب برای تعلیم و تربیت فراهم نیست، لذا آموزش های مجازی ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه ممکن است که می توان در فرصت کوتاه کوهی از اطلاعات را منتقل نمود.
6 – از بین رفتن محدودیت های زمانی و مکانی و همچنین محدودیت های آموزشی های عملی: گرانی تجهیزات و مخاطره آمیز بودن کارگاه ها و آزمایشگاه ها کمبود فضا و ارزش زمان در زندگی جدید، شرایطی ایجاد کرده که ما چاره ای نداریم جز اینکه آموزش در محیط های نرم افزاری و شبیه سازی شده و بدون هیچ مخاطره ای و بارها در شرایط مختلف تکرار گردد.
7 – به اشتراک گذاشتن منابع آموزشی در مقابله با مشکلات آموزش جمعی: منابع آموزشی خوب و گران قیمت همواره نایابند اما با استفاده از ظرفیت فناوری قابل دسترسی برای همگان می باشند و آموزش از راه دور مشکل تراکم دانش آموز را در محیط های پرجمعیت حل خواهد کرد.
8 – نظارت و کنترل مؤثر فراگیران در آموزش و ارائه بازخورد آموزش به دانش آموزان در اسرع وقت و با اطمینان بالا: فناوری می تواند زمینه ای فراهم کند تا مدیران ومعلمان در هر حجمی مخاطبین خود را دقیق کنترل نموده و قبل از هر گونه ضعفی پیش بینی و اقدامات لازم را به انجام رسانند.
9 – ایجاد زمینه های پژوهش محوری به صورت گروهی در دانش آموزان و ایجاد زمینه های پروژه محوری در یادگیری: کاوش گری و جستجوگری و خوب مشاهده کردن و انجام پژوهش به صورت فردی و گروهی در بستر استفاده از فناوری های جدید امکان پذیر است.
تدریس و تکنولوژی آموزشی
۱- یادگیری موثر و فعال را در دانشآموزان و دانشجویان برمیانگیزد.
۲ - زمان آموختن را کاهش میدهد، زیرا بر سرعت آن میافزاید.
۳ - آموختن را آسان، دقیق و مطمئن میگرداند.
۴- یادگیری را برای همه دانشآموزان لذّت بخش میکند.
۵ - دانشآموزان و دانشجویان را در انتخاب شیوه و ابزارهای یادگیری، تقریباً آزاد میگذارد.
برای آنکه به ذهن دانش آموز راه پیدا کنید - ابتدا باید به دل آنها راه یابید.
تکلیف باید تابع توان فراگیر باشد و وسیله ای برای یادگیری نه مایه عذاب.
ادامه مطلب ...
انسان موجود خلاقی است و تلاش دارد تا خلاقیتهایش را در راستای بهبود زندگی بشر به کار گیرد.