تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

شیوهٔ عملکرد پشته


Stack_Implementationwww.p30student.com

پشته‏ یکی از انواع  ساختمان داده است و برای ذخیره و بازیابی داده     ها     کاربرد دارد. پشته در طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌های نرم‌افزاری  و سخت‌افزاری، فراوان به کار می‌رود. شیوهٔ عملکرد پشته بر اساس سیاست LIFO است.

 

Lifo(www.p30student.com)

 

در حقیقت پشته، یکی از سه بخش تخصیص یافته به یک برنامه در حال اجرا در حافظه (RAM) میباشد. پس از اجرای هر برنامه کاربردی آن برنامه برای پردازش توسط پردازشگر، به سه بخش در حافظه تقسیم شده و ذخیره میگردد تا در دسترس پردازشگر قرار بگیرد. این سه بخش شامل موارد زیر هستند:

  • بخش کد)شامل کد برنامه(
  • پشته
  • بخش داده)داده + بی‌اس‌اس + هیپ(

کاربرد پشته‌ها در زمینه‌های بسیاری به کار می‌روند که البته در هر زمینه کارایی مشابهی هم دارند. پشته‌ها برای محاسبهٔ یک عبارت ریاضی به طوری که ابتدا عملوندها و سپس عملگرها در پشته قرار می‌گیرند، به کار می‌روند. علاوه بر این، برای مدیریت حافظهٔ موردنیاز برنامه، نگه‌داری روند فراخوانی تابع‌های مختلف در برنامه، برای پیاده‌سازی الگوریتم جست‌وجوی عمق اول و... نیز از پشته‌ها استفاده می‌شود.پشته‌ها ممکن است با هر یک انواع ساختمان داده ها مثل آرایه , لیست پیوندی و ... پیاده‌سازی شوند. صرف‌نظر از این‌که از کدام‌یک استفاده می‌کنیم، پیاده‌سازی دو تابع Push (برای گذاشتن داده) و Pop (برای برداشتن داده) بسیار مهم است. نکتهٔ مهم دیگر در پیاده‌سازی پشته، نگه‌داشتن اشاره‌گری به آخرین داده است که اصطلاحاً به آن Top گفته می‌شود.

 


 

StackPushPop

 

 

دانلود فایل :

Untitled-2

رمز فایل : www.p30student.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد