تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

منابع اینترنتی در زمینه تکنولوژی آموزشی



www.iste.org/

این سایت به انجمن بین المللی کاربرد تکنولوژی در آموزش تعلق دارد . در این سایت می توان اخبار ، رویدادها ، ابزارهای کمک آموزشی ، امکانات جستجو ، عضویت در سایت ، تحقیقات و انتشارات را مطالعه کرد .

  www.ed.gov/about/offices/list/os/technology/index.html

این سایت متعلق به سازمان آموزش ملی امریکا می باشد . در سایت می توان مواردی چون برنامه های در دست اجرا ، اخبار و رویدادها ، منابع آموزشی ، انتشارات ، امکانات جستجو و INDEX الفبائی سایت را مشاهده کرد .

  www.fno.org/

در این سایت با یک ژورنال درباره تکنولوژی آموزشی آشنا می شویم . درسایت امکان دسترسی به ژورنال فراهم آمده است و می توان با عضویت در سایت مجله مورد نظر را دریافت نمود . همچنین مطالب دیگری در سایت قرار داده شده اند که شامل مواردی چون کتاب های منتشر شده در موسسه ، امکان ثبت نام رایگان ، امکانات جستجو ، INDEX موضوعی از مطالب سایت و شعر و هنر می باشد .

  http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/

آرشیو و کتابخانه دیجیتال انستیتوی پلی تکنیک VIRGINIA را می توان در این سایت مشاهده نمود . در سایت به بحث تکنولوژی آموزشی پرداخته شده است و در راستای آن منابع اطلاعاتی درباره تکنولوژی آموزشی را به صورت HTML و PDF در سایت قرار داده شده است تا علاقمندان بتوانند از آنها بهره ببرند . همچنین امکان استفاده از سایر امکانات مجموعه چون مرکز تصاویر، اخبار و رویدادها و کلکسیون های ویژه فراهم می باشد .

  www.aect.org/

سایت AECT به نشان دادن تغییرات و تاثیر عصر کنونی که عصر دیجیتال و ارتباطات می باشد بر روی آموزش می پردازد . در سایت امکان عضویت برای دریافت مجله الکترونیکی منتشر شده و سایر امکانات دیگر که برای اعضا می باشند فراهم شده است . همچنین مواردی چون کنفرانس ها ، انتشارات ، وسایل کمک آموزشی ، تخقیقات به عمل آمده ، کامپیوتر و نقش آن در آموزش و سایر ابزارهای دیجیتالی  را می توان در سایت مشاهده کرده و درباره آنها به کسب اطلاعات پرداخت .

  www.campus-technology.com/index.asp

سایت CAMPUS به ارائه مطالبی درباره کاربرد تکنولوژی در آموزش در سطح دانشگاهی می پردازد . در سایت می توان به منابع اطلاعاتی و آموزشی زیادی دسترسی داشد . انتشارات موسسه را می توان در سایت مشاهده کرد . همچنین علاقمندان به مطالب سایت می توانند به عضویت آن در آیند و از امکاناتی که در سایت برای اعضا در نظر گرفته شده است استفاده کنند . خبرنامه موسسه ، کنفرانس ها ، کمیته ها ، منابع اطلاعاتی و امکانات جستجو از دیگر مواردی می باشند که در سایت مشاهده می شوند .

  www.mff.org/edtech/

در این سایت به استفاده از تکنولوژی های آموزشی در آموزش دبیرستانی پرداخته می شود . در سایت می توان به انتشارات ، نتایج تحقیقات ، پروژه ها ، اخبار، تکنولوژی های نو و امکانات جستجو دسترسی پیدا کرد .

  www.aace.org/pubs

دراین سایت به موسسه AACE پرداخته می شود که در زمینه کاربرد کامپیوتر در سیستم های آموزشی به ارائه اطلاعات می پردازد . در سایت امکان مشاهده اتشارات موسسه در زمینه تکنولوژی های آموزشی وجود دارد . همچنین می توان گزارشی از نتایج کنفرانس ها و همایش های برگزار شده در موسسه را در سایت مشاهده کرد .

  http://karshenasi.persianblog.com/

این وبلاگ را می توان به عنوان یک منبع اطلاعاتی مرجع در زمینه تکنولوژی آموزشی به زبان فارسی معرفی کرد . در وبلاگ می توان به مطالب بسیاری درباره تکنولوژی های آموزشی دسترسی پیدا کرد . تعریف تکنولوژی آموزشی ، آموزش سنتی و آموزش جدید ، الکترونیک و آموزش ، تکنولوژی اطلاعات ، انواع تجهیزات کمک آموزشی و رایانه ای ، تقسیم بندی تجهیزات آموزشی ، پیامدهای تکنولوژی های آموزشی و تکنولوژی اطلاعات از مواردی می باشند که در سایت می توان درباره آنها اطلاعاتی کسب کرد

. http://cnets.iste.org/

دراین سایت می توان استانداردهای بین المللی تکنولوژی و تجهیزات آموزشی NEST را مشاهده کرده و درباره آن به کسب اطلاعات پرداخت . در سایت مواردی چون پروژه ها ، مقاله ها ، تحقیقات به عمل آمده ، کتاب های منتشر شده در موسسه ، استانداردهای تجهیزات ، پروژه های دیجیتالی و اخبار برای اطلاع رسانی بیشتر قرار داده شده اند . 

  www.ascilite.org.au/ajet/ajet.html

این سایت به ژورنال تکنولوژی آموزشی استرالیا تعلق دارد . در سایت می توان مطالب ژورنال را مطالعه کرد . همچنین امکانات جستجو و آرشیو ژورنال ها در سایت قرار داده شده است .

  www.ncrel.org/sdrs/areas/te0cont.htm

در این سایت به کاربردهای تکنولوژی در آموزش پرداخته می شود . در سایت می توان یک مرجع اطلاعاتی گسترده درباره تجهیزات و تکنولوژی های آموزشی را مشاهده کرده و از آن بهره برد . مقالات و تحقیقات ، سیستم های متنوع ، آموزشی مبتنی بر تکنولوژی های روز و منابع اطلاعاتی از دیگر موارد موجود در سایت محسوب می شوند .

  www.rtec.org/

سایت R-TEC که مخفف شبکه منطقه ای کاربرد تکنولوژی در آموزَش به ارائه مطالبی درباره تجهیزات و تکنولوژی های آموزشی در موسسات آموزشی می پردازد . در سایت می توان مواردی چون اخبار ، منابع اطلاعاتی و آموزشی ، تحقیقات و مقاله های ارائه شده و یافته های محققان موسسه را مشاهده کرد .

وبینار (webinar) چیست؟

  وبینار (webinar) ترکیبی از دو مفهوم وب (web) و سیمنار(seminar) است. در تعریف وبینار آمده است: وبینار که از آن با عنوان سیمنار تحت وب نیز یاد می شود، سمینار، سخنرانی یا کارگاهی است که از طریق اینترنت ارائه می شود. (دکتر سیدعباس رضوی)

فناوری وبینار جهت برگزاری سمینار ها و همایش ها و یا ارائه مطالب از طریق اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد . در این نوع سمینار، هر یک از شرکت کنندگان پشت رایانه خود نشسته و از طریق اینترنت با سایر شرکت کنندگان ارتباط برقرار می نماید.  این ملاقات های آنلاین معمولا به این صورت است که مدرس یا مدیر جلسه امکان برقراری ارتباط صوتی و تصویری و  امکان  ارسال پیام های متنی را دارا هستند. اما مدرس می تواند به فراگیران امکان به دست گرفتن کنفرانس و ارایه سخنرانی را بدهد.

سمینارهای مجازی (وبینار) قابلیت استفاده از جدیدترین سبک های یادگیری را فراهم مینماید به این صورت که با به کارگیری تمامی افراد حاضر در وبینار بیشترین راندمان یادگیری را فراهم می نماید. این شیوه در حقیقت به یادگیری تعاونی معروف است. یادگیری تعاونی بهترین راه حل برای ماهیت بخشیدن به یک وبینار مناسب میباشد، زیرا حضار، مدرس و اعضا، بخشی از فرایند یادگیری هستند. یک وبینار به این نوع سبک یادگیری نیاز دارد تا بر عدم  وجود ارتباط در افراد حاضر غلبه نماید.