تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد


تدریس و تکنولوژی آموزشی

                                                                  

۱- یادگیری موثر و فعال را در دانش‌آموزان و دانشجویان برمی‌انگیزد.

۲ - زمان آموختن را کاهش می‌دهد، زیرا بر سرعت آن می‌افزاید.‌

‌۳ - آموختن را آسان، دقیق و مطمئن می‌گرداند.

۴-  یادگیری را برای همه‌ دانش‌آموزان لذّت بخش می‌کند.

۵ - دانش‌آموزان و دانشجویان را در انتخاب شیوه و ابزارهای یادگیری، تقریباً‌ آزاد می‌گذارد.


 

۶-با آنها تعارف ندارد و همیشه واقعیت را به آنان نشان می‌دهد.
۷ -دانش‌آموزان را وادار می کند که همزمان از همه حواس ارتباطی خود با جهان خارج استفاده کنند.

۸- آنان را از بی‌توجهی به موضوع آموختنی، باز می‌دارد.

۹ - غالباً یادگیری مشارکتی را ایجاب می‌کند.

۱۰-چون مغز و دست و بینایی و شنوایی با هم فعالیت می‌کنند، طبعاً انضباط خودگردان برکلاس یا گروه‌های درسی حاکم می‌شود.

۱۱ - کلاس از جوّ علمی و عاطفی مطلوبی برخوردار می‌شود.

۱۲ - ارزشیابی را دقیق می‌کند.

۱۳ - برخلاف تصور بعضی، استفاده درست و به موقع از تکنولوژی آموزشی نه تنها معلم و دانش‌آموزان را از اندیشیدن بی‌نیاز نمی‌کند، بلکه اندیشیدن عمیق و خلاق و انتقادی را در آنها برمی‌انگیزد.

۱۴-  منابع علمی متعدد و متنوعی را معرفی می‌کند.

۱۵ - دانش‌آموزان را از وابسته شدن به چند کتاب درسی یا حتی معلمان نجات می‌دهد و به خودگردان شدن آنها در آموختن کمک می‌کند.

۱۶ - به دانش‌آموزان امکان می‌دهد که با مراکز علمی و فنی سراسر جهان، هر لحظه که بخواهند، ارتباط برقرار کنند و پاسخ‌های پرسش‌های علمی و فنی خود را بگیرند یا به وجود تحقیقات علمی جدید پی ببرند.‌

‌۱۷ - دانش‌آموزان براساس علاقه و توانایی‌های خود فعالیت می‌کنند.

۱۸ - همیشه با نوعی هیجان مطلوب، به آموختن می‌پردازند.

۱۹ - توانمندی ابتکار و خلاقیت آنان را تحریک و تقویت می‌کند.

۲۰ - تمرین‌های درسی را هدفمند و نشاط‌انگیز می‌کند.‌

‌۲۱ - به تعمیق و تثبیت آموخته‌ها کمک می‌کند.

۲۲-  به طور کلی کلاس یا موقعیت آموزشی و یادگیری را هم برای معلم و هم برای فراگیران مساعد و نشاط‌آور می‌کند.

چنین کلاس درسی یعنی کلاسی که استفاده از تکنولوژی در آن متداول است، طبعاً محیط آموزشی امنی خواهد شد و انضباط خودگردان جای انضباط تحمیلی معلم و مدرسه را خواهد گرفت و این از بزرگترین آرمان‌های هر معلم است.

از سویی دیگر مدارس امروز کشور ما باید با این اعتقاد کار کنند تا دانش‌آموزانی بار آورند که:

  *از تکنولوژی جدید نهراسند و آن را لازمه زندگی پیچیده و متغیر امروز بدانند.
  *توانایی‌های بنیادی برای کاربرد درست این تکنولوژی را، داشته باشند.
  *می‌توانند با دنیایی که به این تکنولوژی نیاز دارد، سازگاری کنند. تکنولوژی قدیم را با تکنولوژی جدید سازش دهند و در کاربرد موفق و موثر تکنولوژی جدید مهارت پیدا کنند.
         توفیق در سه مورد مذکور، طبعاً هنگامی ممکن و میسر خواهد شد که استفاده از تکنولوژی آموزشی جدید در مدارس و دانشگاه‌های کشورمان، رایج و تقویت شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد