تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

تکنولوژی آموزشی

تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

نقش و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

نقش و کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

علم و فناوری هر دو سازنده تمدن بشر هستند و توسعه هر کدام بدون دیگری ممکن نیست. منظور از علم شناخت و معرفت نسبت به عالم هستی و یافتن قوانین حاکم بر طبیعت است. در صورتی که منظور از فناوری، کاربرد علوم و یافته های علمی در عمل با استفاده از رویه ها و مطالعات منظم و جهت دار برای ارضای خواسته های مادی و بیش تر با اختراعات و کاربرد وسایل و تجهیزات در ارتباط است.

به طور کلی آموزش علوم و فناوری دو هدف عمده را به عهده دارد:

1 – آماده کردن جوانان برای کسب دانش و مطالعات بیشتر.

2 – آماده کردن جوانان برای دنیای کار و زندگی.

اولین هدف مربوط به آموزش علوم و دومین هدف مربوط به آموزش فناوری است. این دو هدف لازم و ملزوم یکدیگرند و جداسازی علوم از فناوری نه تنها در کیفیت آموزش بلکه در تعیین موقعیت های نامناسب برای رشد دانش آموزان اثرات نامطلوبی خواهد داشت.

رشد اقتصادی هر کشوری به پیشرفت علمی و فناوری و مردم آن جامعه بستگی دارد. هر چه آموزش و فنون در مقاطع گوناگون تحصیلی بیشتر و جدی تر باشد و هر اندازه در آموزش ها زودتر به این امر توجه شود، بی شک تأثیر آن پایا و همیشگی خواهد بود. از آن جا که آینده ی جهان بر پایه ی علم و فناوری استوار است، چنانچه توان دانش آموزان را از ابتدا در جریان ضرورت و اهمیت استفاده از فناوری قرار داد و آن ها را از پیامدهای کاربرد فناوری در شئون مختلف زندگی مطلع کرد، مطمئناً جوانان در آینده نسبت به استفاده از فناوری آگاه و در کاربرد آن انعطاف بیشتری نشان خواهند داد. 

برنامه ریزی درسی بایستی عنایت خود را به هر یک از موضوعات توسعه علمی، فنی ، اجتماعی و انفرادی معطوف نماید و هر یک از این موارد بایستی در مسیر پیشرفت هماهنگ و یکپارچه شود. رویکردهای نوین برنامه ریزی آموزشی در عصر اطلاعات علاوه بر فواید گوناگون چالش های متعددی را برای عرصه تعلیم و تربیت در قرن 21 ایجاد نموده است که در این فرصت کوتاه از بیان چالش ها پرهیز نموده و صرفاً به برخی فواید آن اشاره می گردد.

 

فواید کاربرد اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش

1 – فردی کردن آموزش و استقلال فراگیران در یادگیری:

ابزاری که فناوری از قبیل نرم افزارها در اختیار معلمان و مجریان امور آموزشی قرار می دهد می تواند دستیابی آنان به غایت آموزش اختصاصی برای هر فرد ممکن سازد و از طرفی عمده تصمیم گیری های آموزشی در خصوص انتخاب محتوا، شرایط آموزش رعایت سلیقه ها در آموزش توسط فراگیر به انجام رسد.

2 – بهبود کیفیت تدریس و فعال شدن دانش آموز در یادگیری: استفاده از ابزارهای چند رسانه ای موجود علاوه بر جذابیت و رفع خستگی ها می تواند علاقه مندی آنان به آموزش را دو چندان نماید.

3 – استفاده از همه حواس فراگیران و جلب توجه، جذب و تقویت انگیزه آنان در یادگیری: تقویت مهارت های تفکر و مهارت های شناختی و مهارت های عملی علاوه بر حواس پنجگانه از نتایج کاربرد فناوری جدید می باشد.

4 – اجرای عملی آموزش مادام العمر و آموزش مستمر: با فراگیرشدن ابزارهای آموزش تحت وب و نیز دسترسی آسان به آنها دست یابی به این شعار تحقق می یابد.

5 – آموزش از طریق اینترنت و تنوع در ارائه مواد آموزشی و در اختیار قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در زمانی کوتاه: با افزایش جمعیت و تغییر محتواها امکان تأمین نیروی انسانی مجرب برای تعلیم و تربیت فراهم نیست، لذا آموزش های مجازی ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه ممکن است که می توان در فرصت کوتاه کوهی از اطلاعات را منتقل نمود.

6 – از بین رفتن محدودیت های زمانی و مکانی و همچنین محدودیت های آموزشی های عملی: گرانی تجهیزات و مخاطره آمیز بودن کارگاه ها و آزمایشگاه ها کمبود فضا و ارزش زمان در زندگی جدید، شرایطی ایجاد کرده که ما چاره ای نداریم جز اینکه آموزش در محیط های نرم افزاری و شبیه سازی شده و بدون هیچ مخاطره ای و بارها در شرایط مختلف تکرار گردد.

7 – به اشتراک گذاشتن منابع آموزشی در مقابله با مشکلات آموزش جمعی: منابع آموزشی خوب و گران قیمت همواره نایابند اما با استفاده از ظرفیت فناوری  قابل دسترسی برای همگان می باشند و آموزش از راه دور مشکل تراکم دانش آموز را در محیط های پرجمعیت حل خواهد کرد.

8 – نظارت و کنترل مؤثر فراگیران در آموزش و ارائه بازخورد آموزش به دانش آموزان در اسرع وقت و با اطمینان بالا: فناوری می تواند زمینه ای فراهم کند تا مدیران ومعلمان در هر حجمی مخاطبین خود را دقیق کنترل نموده و قبل از هر گونه ضعفی پیش بینی و اقدامات لازم را به انجام رسانند.

9 – ایجاد زمینه های پژوهش محوری به صورت گروهی در دانش آموزان و ایجاد زمینه های پروژه محوری در یادگیری: کاوش گری و جستجوگری و خوب مشاهده کردن و انجام پژوهش به صورت فردی و گروهی در بستر استفاده از فناوری های جدید امکان پذیر است.

10 – تقویت خلاقیت و نوآوری در دانش آموز و تقویت ارتباطات آموزشی بین عوامل و عناصر آموزش: تفکر خلاق و نوآور و توجه به تولید  دانش در فراگیران با برانگیختگی آنان از طریق کاوشگری در محیط های مجازی میسر خواهد بود که با تجزیه و تحلیل اطلاعات و ترکیب آن تولیدات جدیدی خواهند داشت.   
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد